امام علی (ع) در اندیشه مسیحیت معاصر

معرفی کتاب : الإمام علی (علیه السلام فی الفکر المسیحی المعاصر) اثر ادیب و محقق مسیحی راجی انور هیفا

در طول تاریخ معاصر، غیر مسلمانان درباره امام علی (ع) کتاب‌های متعددی نوشته‌اند. یکی از نویسندگان مسیحی مشهور، راجی انور هیفا است. وی در این کتاب نمونه های متعددی از عشق ورزی و عقیده و باور به امام علی (ع) را تشریح می کند و نشان می دهد که چگونه جان های تشنه از زلال حکمت و ایمان امیر مؤمنان سیراب می شود و چه سان چشم های منتظر از نور آسمانی ولایت روشنی می یابد. کتاب مذکور توسط مرتضی قائمی و نوذر عباسی ترجمه و چاپ شده است.

فهرست مطالب کتاب به ترتیب زیر است:

مقدمه مترجمان

مقدمه‌ای کوتاه و لازم

وحدت کلمه و ارتقای اندیشه

چرا علی (ع)

مولود کعبه

ایمان علی و اشراق‌های روح

شب فداکاری بزرگ

بیعت پیامبر (ص) و علی (ع)

علی (ع) امتی در وجود یک امام

علی (ع) پدیده‌ای ماورای انسانی

علی قدرت مغلوب ناشدنی حق است

علی جامع علوم پیامبران و انبیاء

علم توحید الهی

علوم فقه و ترازوی عدالت

علوم طبیعی و نگرش‌های فلسفی

دانش‌های زبانی و نبوغ بلاغی

عید غدیر بزرگ‌ترین عید خدا

بشریت با شهادت علی (ع) چه از دست داد

در فصل پایانی این کتاب که « بشریت با شهادت علی (ع) چه از دست داد» نام دارد آمده:

اندیشمند مسیحی عموما معتقد است شهادت امام (ع) نه به معنای پایان عظمت ایشان، بلکه تداوم حقیقی آن بود، زیرا شهادت بزرگوارانه، پایان زندگی نیست، بلکه جلوه ای جدید از زندگی و ادامه آن است (ص:۶۴۵)

در همین فصل از زبان نصری سلهب، اندیشمند و شاعر مسیحی آمده: «خداوند علی را با حکمت خود آفرید تا شهید و پدر شهیدانی باشد که پلیدی های زمین را به خون بشویند و دروازه­های آسمان را بگشایند تا مؤمنان دسته دسته در آن داخل شوند» (همان: ۶۵۸)

در فرازی دیگر از کتاب از زبان روکس بن زائد العزیزی محقق و ادیب مسیحی نقل شده:«امام علی عموما درس های فراموش نشدنی به بشریت آموخت که زمان را هر طور که باشد توانِ محو آن نیست. اولین این درس ها این است که انسان تا با حق انس نگیرد یک انسان حقیقی نخواهد بود؛ پس  آنگاه که بعد از شناخت حق با او انس گرفت، باید آماده باشد تا خود را به جای حق فرض کند تا بتواند آن را از حالت انتزاع درآورده به آن عینیت بخشد بعد از آن هرچه پیش آمد هیچ باکی نیست.» (۶۴۴)

در همین فصل  می آورد «توماس کارلایل عدالت مطلق امام علی را مهمترین عامل رسیدن به این پایان دردناک(شهادت در مسجد کوفه) می داند،کارلایلِ فیلسوف  علی را کسی قلمداد می کند که از همه انسان ها انتظار داشت هم چون خود او عادل بوده و یا حداقل ساده ترین ارکان و مبانی عدالت را بشناسند و این گونه صفای درون و پاکی روح خود را –که عشق و احترام به عدالت در سرشت آن است- منعکس ساخت.کارلایل درکتاب خود «hersoe and heroworship» که تحت عنوان «الأبطال» به زبان عربی ترجمه شده  این نظرش را چنین خلاصه می کند:  امام علی درکوفه و به ناگهان کشته شد. او با عدالت بسیار، به خود آسیب رسانید!»(۶۶۷)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.